Cum sa-ti pregatesti masina pentru iarna?
January 9, 2024Schimbul de ulei
January 20, 2024Un mijloc de franare eficient, dar mult mai complex, este frana de motor. Alaturi de frana de mana si de cea actionata cu piciorul, aceasta se dovedeste o metoda buna de oprire a autovehiculului. Insa frana de motor este recomandata in sezonul de iarna, cand conditiile meteo impiedica folosirea optima a celorlalte mijloace de franare.
- Mecanismul de acțtune a franei de motor
- Rolul franei de motor
- Modul de utilizare corecta a franei de motor
Mecanismul de actiune a franei de motor
Frana de mana si cea actionata prin intermediul pedalei sunt doua mecanisme care folosesc la indeplinirea functiei sistemului mecanic al masinii. Prin actionarea acestora sunt puse in functiune placutele de frana, care vor incetini autovehiculul.
Frana de motor foloseste un mecanism diferit pentru a produce incetinirea masinii. Aceasta presupune trecerea autovehiculului intr-o treapta inferioara si indepartarea piciorului de pe acceleratie.
In acel moment, numarul de turatii ale motorului va creste si masina va frana, datorita urmatoarelor evenimente:
- clapeta de acceleratie se inchide;
- fluxul de aer care ar trebui sa ajunga în galeria de admisie este inchis;
- alimentarea cu carburant se opreste.
Rolul franei de motor
Frana de motor este o metoda folosita in multe situatii. Printre acestea se regasesc:
- lipsa functionarii sistemelor de franare clasice – in cazul in care sistemele clasice de franare nu mai functioneaza la apasarea pedalei sau la actionarea manetei, este recomandata actionarea franei de motor. Aceasta va ajuta soferul sa opreasca automobilul in conditii de siguranta.
- oprirea la semafor – frana de motor poate fi folosita si in traficul urban. Prin intermediul acesteia, soferii pot obtine un consum mai mic si siguranta in actul de franare, frana de motor fiind mai eficienta. De asemenea, prin utilizarea acesteia in trafic, conducatorii de autovehicule conserva sistemul de franare clasic, bazat pe placute de frana. Folosirea franei de motor necesita, insa, foarte mare atentie la semnele de circulatie, semafoare, pietoni si manevrele altor participanti la trafic.
- condusul autovehiculului pe timp de iarna – in cazul sofatului in conditii de iarna, frana de motor se dovedeste a fi foarte eficienta. Astfel, pe drumurile inzapezite sau care prezinta polei, actionarea franei clasice pentru a reduce viteza va destabiliza masina. Astfel, soferul va intra in panica si va pierde controlul autovehiculului. In cazul actionarii franei de motor, autovehiculul va reduce constant viteza, fara a periclita siguranta calatorilor.
- coborarea în panta – pentru coborarea in panta in conditii de iarna se recomanda utilizarea franei de motor. Aceasta va pastra stabilitatea, directia si viteza redusa pe tot parcursul traseului. De asemenea, masina trebuie lasata in treapta 1 de viteza, fara a fi actionata frana. Avantajele acestei tehnici sunt coborarea cu viteza constanta si lipsa consumului de carburant, datorita gravitatiei. Metoda aceasta s-a dovedit a fi mult mai sigura comparativ cu utilizarea franei actionate prin intermediul pedalei.
- condusul autovehiculului pe drumuri drepte (autostrada) –in timpul sofatului pe un drum drept (autostrada), in fata masinii poate aparea un alt participant la trafic, ce are o viteza mai redusa sau este angrenat intr-o depasire. Pentru a evita coliziunea, este recomandata folosirea franei de motor, care este mult mai sigura decat cea actionata prin intermediul pedalei.
- situatiile de urgenta – printre situatiile de urgenta care pot fi intalnite in trafic se regaseste momentul in care participantul la trafic din fata autovehiculului franeaza brusc. In acest caz, este recomandata folosirea concomitenta a franei de motor si a celei actionate prin intermediul pedalei. Astfel, autovehiculul va putea fi oprit mai eficient si coliziunea va putea fi evitata.
- sofatul pe un drum de munte cu serpentine – pe drumurile de munte, soferilor le este recomandata, in timpul coborarii pe serpentine, utilizarea franei de motor. Aceasta s-a dovedit mai eficienta fata de frana actionata prin intermediul pedalei.
- în cazul unui derapaj – daca vehiculul derapeaza, conducatorul auto trebuie sa indeparteze piciorul de pe pedala de frana. Apoi, acesta roteste volanul in sensul invers al deraparii. Dupa ce autovehiculul s-a echilibrat, pentru a reduce viteza, conducatorul autovehiculului trebuie sa actioneze frana de motor.
Modul de utilizare corecta a franei de motor
Utilizarea corecta a franei de motor in cazul masinilor manuale implica aplicarea urmatorilor pasi:
- schimbarea transmisiei intr-o treapta inferioara;
- indepartarea piciorului de pe pedala de acceleratie.
Frana de motor poate fi utilizata si in cazul masinilor automate. Pentru a actiona frana de motor, este necesara translatarea in viteza inferioara a schimbatorului de viteze aflat in modul drive. Trecerea se poate face succesiv, pana la treapta 1.
Eficienta acesteia este, insa, scazuta, in cazul autovehiculelor cu motorizare diesel, din urmatoarele motive:
- motorul nu necesita flux de aer constant;
- aprinderea combustibilului se realizeaza prin comprimare.
Verificarea tehnica a unei masini este un proces laborios, care trebuie realizat de catre persoane autorizate si cu experienta. Daca iti doresti siguranta, dar si o rezolvare rapida a provocarilor intampinate in timpul condusului, descopera gama variata de PIESE la preturi avantajoase si livrate rapid.
Frana de motor este o metoda eficienta de a reduce viteza autovehiculului in conditii speciale sau in traficul urban. Folosirea ei necesita indemanarea, calmul si precizia soferului. Aceasta poate fi utilizata atat in cazul masinilor manuale, cat si al celor automate. Actionarea franei de motor poate fi o idee foarte buna in conditii limita.
Sursa: autovit.ro